ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ-ΚΙΝΗΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Η ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ δημιουργήθηκε για να γίνει μία νέα αρχή σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστούν και να διορθωθούν επιτέλους οι παθογένειες που βιώνουμε στην υπηρεσιακή μας καθημερινότητα.
Η <<Α.Δ.>> απαρτίζεται από συναδέλφους που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια, με γνώμονα την ανανέωση σε πρόσωπα και πρωτοβουλίες και για αυτό προτείνουμε ως ανώτατο όριο τις τρεις (3) θητείες για όσους εκλέγονται είτε ως μέλη του Δ.Σ. της ΕΑΥΘ είτε ως αντιπρόσωποι της ΕΑΥΘ στην ΠΟΑΣΥ.
Επίσης, πρέπει να επισημανθεί ότι πρόθεσή μας όπως και πάγια, σταθερή πρότασή μας, ως<<Α.Δ.>>, είναι η κατάρτιση ενός μοναδικού και ενιαίου ψηφοδελτίου υποψηφίων για τις εκλογές της ΕΑΥΘ. Έτσι, οι συνάδελφοι θα έχουν την δυνατότητα να στηρίξουν πρόσωπα που πιστεύουν ότι θα τους εκπροσωπήσουν επάξια, παραμερίζοντας με αυτόν τον τρόπο τις όποιες διαχωριστικές γραμμές έχουν δημιουργηθεί λόγω της ύπαρξης και μόνο των διάφορων παρατάξεων.
Ομοίως δεν έχει λογική βάση το γεγονός ότι ένας συνάδελφος που θεωρεί ότι μπορεί να προσφέρει στο συνδικαλιστικό κίνημα να υποχρεούται να ενταχθεί σε κάποια παράταξη προκειμένου να κατέλθει ως υποψήφιος.
Είναι επιτακτική και απόλυτη η ανάγκη για θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου και η τροποποίηση, όπου χρειάζεται, των υπάρχοντων σχετικών Π.Δ. που θα αποσκοπούν στην εξασφάλιση ομαλών συνθηκών εργασίας.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της αποδοτικότητας, της παραγωγικότητας των συναδέλφων, την εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών με ορθολογική κατανομή προσωπικού και την εδραίωση του αισθήματος του δικαίου και της ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ στο σώμα της Αστυνομίας.
Για αυτό το λόγο, διεκδικούμε ως ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ τα εξής:
1) Όποιος εξέρχεται των Σχολών της Αστυνομίας να υπηρετεί ως μάχιμος υποχρεωτικά για 18 έτη (εκτός και εάν συντρέχουν λόγοι υγείας ή οικογενειακοί λόγοι).
2) Όποιος μετατίθεται από νομό σε νομό, θα πρέπει να τοποθετείται στην καινούργια υπηρεσία με βάση τη σειρά μετάθεσης (μόρια) και κατόπιν προσωπικής δήλωσης προτίμησης.
3) Οι εσωτερικές μεταθέσεις της κάθε Δ/νσης να πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο με αντικειμενικά κριτήρια (συνολικά έτη υπηρεσίας, έτη στην ίδια υπηρεσία, λόγοι υγείας,οικογενειακοί λόγοι, φύση της Υπηρεσίας όπου βρίσκεται, θέση από την οποία ασκεί κάποιος τα καθήκοντά του- μάχιμη, γραφείο).
4) Οι οργανικές θέσεις των Υπηρεσιών θα πρέπει να υπολογιστούν με βάση τον προσδιορισμό ακριβούς αριθμού Αστυνομικών σε σχέση με το είδος των θέσεων που καλούνται να εκτελούν υπηρεσία (Αξ/κός Υπ/σίας, βοηθός Αξ.Υπ., σκοπός Υπηρεσίας, εποχούμενη περιπολία, γραφεία κτλ) και ανάλογα με την ιδιαιτερότητα και τις ανάγκες της περιοχής που εδρεύει η Υπηρεσία (πληθυσμός, δείκτης εγκληματικότητας κτλ). Ο συνολικός αριθμός των θέσεων θα υπολογίζονται με βάση την εκτέλεση υπηρεσίας σε βάρδιες αλλαγής 8-24 (πρωί,απόγευμα,βράδυ,α/α), χορήγηση ημερήσιας ανάπαυσης, χορήγηση κανονικής άδειας και θα προβλέπεται ικανοποιητικός αριθμός προσωπικού για την κάλυψη λοιπών υπηρεσιακών και τυχόν έκτακτων αναγκών (μεταγωγές, χορήγηση γονικής άδειας, αναρρωτικής άδειας κτλ).
5) Να μην προβλέπεται η προσωρινή μετακίνηση-διάθεση Αστυνομικών προκειμένου να εκτελούν υπηρεσίες σε περιοχή αρμοδιότητας άλλης Υπηρεσίας από αυτήν που ανήκουν. Όσον αφορά τις αποσπάσεις προσωπικού θα πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο κατ’ εφαρμογή των ειδικών
περιπτώσεων που αναφέρονται στο Π.Δ. 100/2003 κ.ε. (λόγοι υγείας, οικογενειακοί λόγοι, έκτακτες ανάγκες όπως προσφυγικό -μεταναστευτικό, περιοχές με αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον κατά τους καλοκαιρινούς μήνες κτλ).
6) Προσδιορισμός κριτηρίων που θα καθορίζουν τον απολύτως αναγκαίο αριθμό απασχολούμενων Αστυνομικών σε διάφορες εκδηλώσεις (αθλητικές, πορείες κτλ).
Αν εφαρμόζονταν τα παραπάνω δεν θα παρατηρούνταν, εδώ και πολλά χρόνια, στη Θεσ/νίκη,
φαινόμενα όπως:
1) Συνάδελφοι της ΔΙ.ΑΣ. να εκτελούν χρέη σκοπού σε ευπαθείς στόχους.
2) Συνάδελφοι της ΤΡΟΧΑΙΑΣ να εκτελούν πεζή περιπολία με πολιτική περιβολή, με καθήκοντα ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ σε ευπαθείς στόχους.
3) Συνάδελφοι της Υ.ΜΕ.Τ. να εκτελούν χρέη σκοπού σε διάφορα Α.Τ., ευπαθείς στόχους ακόμη και χρέη πεζού ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΥ.
4) Συνάδελφοι της Υ.Α.Τ. να εκτελούν υπηρεσία ΜΕΤΡΩΝ ΤΑΞΗΣ σε εκλογικά τμήματα.
5) Συνάδελφοι της ομάδας Ζ να εκτελούν υπηρεσία ως ΣΤΑΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ πλησίον ευπαθών στόχων.
6) Συνάδελφοι της ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ να εκτελούν καθήκοντα ΜΕΤΡΩΝ ΤΑΞΗΣ σε αθλητικές διοργανώσεις και σε εκλογικά τμήματα ΕΝΣΤΟΛΟΙ.
7) Συνάδελφοι των Περιφερειακών Τμημάτων να εκτελούν υπηρεσία εντός πολεοδομικού συγκροτήματος οι οποίοι επιβαρύνονται οικονομικά λόγω της μετακίνησης.
8) Συνάδελφοι Αστυνομικών Τμημάτων να εκτελούν υπηρεσίες σε περιοχές αρμοδιότητας άλλων Α.Τ., ακόμα και άλλης Διεύθυνσης (Μεταγωγών).
9) Ο αριθμός των Αστυνομικών που λάμβανε μέτρα σε πορεία να είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των συμμετεχόντων σε αυτήν.
10) Η μη ικανοποίηση αιτημάτων συναδέλφων που αντιμετωπίζουν θέματα υγείας, οικογενειακά προβλήματα, με πολλά χρόνια υπηρεσίας στο ενεργητικό τους, οι οποίοι αιτούνται να
τοποθετηθούν σε συγκεκριμένες θέσεις εκτέλεσης καθηκόντων (γραφείο, υπηρεσία με σταθερό κυλιόμενο ωράριο 8-24) για να διευκολυνθούν σε προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο.
Αν κάποιοι συνάδελφοι, διαβάζοντας όλα τα προαναφερόμενα, σκεφτούν ότι αυτά δεν γίνονται και είναι ανεφάρμοστα, ως ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ, απαντούμε ότι ΟΛΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ, εάν υπάρξει ισχυρή βούληση, σύμπνοια και κατάλληλες, στοχευμένες ενέργειες.
Πριν από 25 χρόνια να θυμίσουμε ότι συνάδελφοι και τότε έλεγαν ότι τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει στην Αστυνομία.
Η Ιστορία τους διέψευσε με την θέσπιση Π.Δ. που αποτελούσαν πρωτοποριακή τομή για την εποχή όπως η ένταξη στην Ελληνική Αστυνομία με αξιοκρατικό τρόπο, η τοποθέτηση νεοεξερχομένων των Αστυνομικών Σχολών με βάση την βαθμολογία, οι μεταθέσεις από νομό σε νομό με βάση τα
μόρια, καθορισμός νέου ανθρώπινου ωραρίου που κατήργησε βάρδιες όπως: 24ωρο, βράδυ-βράδυ, πρωί-βράδυ κ.ά.
Σ’ αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε ότι η εφαρμογή του Π.Δ. 394/2001 κ.ε. περί χρόνου εργασίας προσωπικού ΕΛ.ΑΣ (στο οποίο αναφερόμαστε στην τελευταία ενδεικτική περίπτωση) είναι υποχρεωτική και δεσμευτική, αποτελεί ΝΟΜΟ της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ και ουδείς έχει το δικαίωμα να τον παραβαίνει.
Επίσης, για τη θεσμική θωράκιση των συναδέλφων κατά την τέλεση των καθηκόντων
προτείνουμε:
1) Ποινικά αδικήματα, που αφορούν σε πράξεις εις βάρος Αστυνομικών, να θεωρούνται <<Ιδιώνυμα>>.
2) Θέσπιση και ενεργοποίηση Συνήγορου του Αστυνομικού.
3) Τοποθέτηση καμερών καταγραφής οπτικοακουστικού υλικού στις στολές των Αστυνομικών που εκτελούν εξωτερικές υπηρεσίες και στα υπηρεσιακά οχήματα.
Ως ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ δηλώνουμε με τον πιο ξεκάθαρο και κατηγορηματικό τρόπο ότι είμαστε δίπλα σε ΟΛΟΥΣ τους ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ και θα προβαίνουμε σε ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ παρεμβάσεις για την επίλυση των όποιων προβλημάτων αντιμετωπίζουν.
Βασικός στόχος και επιθυμία μας είναι μία ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ που θα λειτουργεί σε άκρως επαγγελματικό επίπεδο και έτσι να διασφαλίζεται η ομαλή, προσωπική, οικογενειακή ζωή και η υπηρεσιακή θητεία των ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ.
Ο ν.4336/14-8-2015 ρυθμίζει, μεταξύ άλλων, διατάξεις που αφορούν σε δαπάνες μετακίνησης προσωπικού διαφόρων κλάδων. Το άρθρο 15 της υποπαραγράφου Δ9 της παραγράφου Δ του άρθρου 2 του εν λόγω νόμου, που αφορούσε στις δαπάνες μετακίνησης προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, όριζε τα εξής:"Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών εντός αποκλειστικής προθεσμίας εννέα (9) μηνών από την έναρξη ισχύος τους παρόντος καθορίζονται το ύψος, οι όροι και οι προϋποθέσεις των δαπανών μετακίνησης εσωτερικού και αποζημίωση εκπαίδευσης των Ε.Δ. και Σ.Α....
Στην περίπτωση μη έκδοσης του ως άνω Π.Δ. , εντός της ανωτέρω προθεσμίας, εφαρμογή έχουν οι διατάξεις αυτού του νόμου."
Ο εν λόγω νόμος προέβλεπε ευνοϊκότερες διατάξεις από αυτές που εφαρμόζονταν στο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. μέχρι εκείνη την χρονική στιγμή. Η εξέλιξη την πραγμάτων ήταν να μην εκδοθεί το Π.Δ. εντός εννέα (9) μηνών και, αντί να εφαρμοστεί αυτό που προέβλεπε η ανωτέρω διάταξη, η εκάστοτε κυβέρνηση ανέστειλε την εφαρμογή με νομοθετική ρύθμιση που υπέβαλλε κάθε χρόνο. Αυτό που γνωρίζαμε μέχρι τότε ήταν πως ένα άρθρο ενός νόμου είτε τροποποιείται, είτε αντικαθίσταται, είτε καταργείται.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα εάν η αναστολή είναι εναρμονισμένη με το πνεύμα του Συντάγματος και υπάρχει ισχυρή νομική βάση. Αυτό θα μπορούσε να το έχει διευκρινίσει το ΣΤΕ ή έστω ένας έγκριτος Συνταγματολόγος, εάν είχε προβεί σε κάποια σχετική νομική πρωτοβουλία ή ενέργεια κάποιος συνδικαλιστικός φορέας.
Η μη εφαρμογή του νόμου είχε - και ακόμη έχει- ως αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός αστυνομικών που μετακινήθηκε για υπηρεσιακές ανάγκες (μεταναστευτικό ζήτημα κ.τ.λ.) να μην λάβει το ποσό των 40 ευρώ (αντί των 30 περίπου ευρώ που ισχύει) το οποίο αντιστοιχεί στην ημερήσια αποζημίωση για κάλυψη κυρίως των εξόδων διατροφής.
Επίσης, το προσωπικό δεν έλαβε τα ευμενέστερα ποσά που αφορούσαν στα έξοδα διανυκτέρευσης και υποχρεωνόταν με τα ποσά που ίσχυαν (35€ χειμερινή περίοδο, 42€ θερινή περίοδο) να προβαίνει σε συγκατοίκηση κι ας ήταν δεδομένο ότι θα προέκυπταν καθημερινά προβλήματα λόγω της συμβίωσης.
Πέρασαν "μόνο" επτά χρόνια και το 2023 υπήρξε νομοθετική ρύθμιση όπου προέβλεπε την εφαρμογή του ν.4336/2015 με ακόμη ευνοϊκότερες ρυθμίσεις που αφορούσε στα έξοδα διανυκτέρευσης (κατηγορία Ι 100€, κατηγορία ΙΙ 80€ κ.τ.λ.) και στην χιλιομετρική αποζημίωση αλλά όχι στην ημερήσια αποζημίωση.
Έναρξη ισχύος ήταν η 1η Ιανουαρίου 2024 και πριν συμπληρωθούν τέσσερις μήνες (!!!) υποβάλλεται νέα νομοθετική ρύθμιση όπου προβλέπει το ποσό διανυκτέρευσης που αφορά σε αστυνομικούς που θα αποσπαστούν στις Διευθύνσεις Ασφαλείας Αθηνών και Θεσσαλονίκης και Μεταγωγών Δικαστηρίων Αττικής από 1-5-2024 έως 31-8-2024, "ορίζεται κατά ανώτατο όριο μηνιαίως σε 900 ευρώ, κατά παρέκκλιση του άρθρου 37 του ν.5079/2023 (Α215)".
Με αυτήν την ρύθμιση τίθεται ζήτημα διαχωρισμού και διάκρισης εργαζομένων (να λαμβάνουν διαφορετικό ποσό για έξοδα διανυκτέρευσης όταν είναι αποσπασμένοι στην ίδια Γενική Διεύθυνση, στην ίδια γεωγραφική περιοχή με τα ίδια διαθέσιμα καταλύματα, με μόνο κριτήριο σε ποια υπηρεσία έχουν αποσπαστεί) και εγείρει νομικό θέμα που πρέπει να απασχολήσει τους νομικούς συμβούλους των συνδικαλιστικών φορέων καθώς επίσης να εξεταστεί σε νομική και συνταγματική βάση και η αναφερόμενη στην εν λόγω ρύθμιση διατύπωση "κατά παρέκκλιση". Επιπλέον, τα 900 ευρώ αντιστοιχούν σε 30 ευρώ ημερησίως δηλαδή λιγότερα και από αυτά που ίσχυαν πριν το 2023!
Ενημερώνουμε λοιπόν τους αρμόδιους ότι μετά από μια σύντομη έρευνα που αφορά στην Θεσσαλονίκη, ΔΕΝ υπάρχει ούτε ΕΝΑ κατάλυμα που να παρέχει διαμονή με 30 ευρώ. Επομένως, ο αποσπασμένος είτε θα επιστρέψει "κατενθουσιασμένος" σε πρακτικές συμβίωσης είτε θα συμπληρώσει από τον μισθό του.
Όλα αυτά πάντως αντιβαίνουν στην κοινή λογική και ο οποιοσδήποτε μπορεί να αντιληφθεί ότι υπάρχει προχειρότητα. Για ποιους λόγους συμβαίνουν όλα αυτά, ας μας τους εξηγήσουν οι υπεύθυνοι μήπως και γίνει κατανοητό.
Αναμένουμε...
Ανθ/μος Φιλάρετος ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
(μέλος «Ανανεωτική Δράση»)